Τετάρτη 2 Απριλίου 2008

Σχολιασμός μιας θεματικής ενότητας του 4ου Πανελλήνιου Συνέδριου

Θεματική ενότητα: «Διαδίκτυο και διδασκαλία της Πληροφορικής»

Η κοινωνία είναι απολύτως συνδεδεμένη με το πεδίο της τεχνολογίας και υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες και γνώσεις διαθέσιμες απ' ότι σε οποιαδήποτε προηγούμενη ιστορική περίοδο.
Στην σημερινή εποχή του διαδικτύου, της ευρυζωνικότητας και του καταιγισμού της ψηφιακής πληροφορίας, το σύγχρονο σχολείο οφείλει να διαδραματίσει ένα πρωταγωνιστικό ρόλο προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες μιας εποχής που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Από τον κόσμο του σχολείου, οδεύουμε στο σχολείο του κόσμου (Φλουρής, 2005).
Η ενσωμάτωση λοιπόν των ΤΠΕ στη διδασκαλία μπορεί να δημιουργήσει πολλά ερωτήματα για τη σωστή εφαρμογή τους. Το βασικό ερώτημα είναι πώς πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.
Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) συμβάλλουν καθοριστικά στην δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος μάθησης και διδασκαλίας στον χώρο της εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια παραπείθονται μια σειρά εργασιών που γίνεται χρήση του διαδικτύου σαν εργαλείου της διδακτικής διαδικασίας, που αποδεικνύεται ότι η σωστή χρήση των ΤΠΕ μπορεί αν επιφέρει εξαιρετικά αποτελέσματα στην διδασκαλία όχι μόνο της πληροφορικής αλλά και των υπολοίπων μαθημάτων.

Μια Διαθεματική Διδακτική Πρόταση για τα Διαδικτυακά Ημερολόγια (Blogs)- Γρ. Δαβράζος.
Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η χρήση του Διαδίκτυο που αποτελεί πηγή πληροφορίας, γνώσης και επικοινωνίας με τις υπηρεσίες που προσφέρει. Από την εμφάνιση του μέχρι σήμερα δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη καμία από τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής. To Διαδίκτυο και οι υπηρεσίες του εκτός του ότι μπορούν να υποστηρίξουν ένα μάθημα με πολλαπλούς τρόπους, αποτελούν και αντικείμενο διδασκαλίας στα πλαίσια του μαθήματος της Πληροφορικής. Ως αντικείμενο διδακτικής προσέγγισης επιλέχθηκαν τα Blogs.
Η διδακτική προσέγγιση που προτάθηκε ακολούθησε την εξής πορεία: γνωριμία και εξοικείωση με την συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία ακολουθείται από την μελέτη των επιπτώσεων στην κοινωνική ζωή. Έτσι η προτεινόμενη δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε σε τέσσερις επιμέρους δραστηριότητες, τι είναι τα blogs, πλοήγηση σε Blogs, δημιουργία Blog, και με μελέτη επιπτώσεων του Διαδικτύου στην Κοινωνική και Πολιτική Ζωή, σχολιασμός και συζήτηση πάνω σε κείμενα για τα Blogs.
Με την προσέγγιση αυτή οι μαθητές ήρθαν σε πρώτα αντιμέτωποι με την έννοια του blog και το περιεχόμενο που μπορεί να περιέχουν στη συνέχεια προχώρησαν ακόμα πιο πέρα και κατέκτησαν και απομυθοποίησαν τα blogs δημιουργώντας ένα δικό τους Blog και τέλος με σχολιασμό και συζήτηση πάνω σε κείμενα για τα Blogs άρχισαν να οικοδομούν κριτική στάση απέναντι στα επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας.

Χρήση wiki για την υποστήριξη Συνθετικών Εργασιών (Α. Ανδρεάτος)
Η εργασία αυτή παρουσιάζει την ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού των συνθετικών εργασιών (PBL) με την υποστήριξη ενός wiki Αναφερεται στην νέα θεωρία μάθησης του "κοννεκτιβισμού" και στο παράγωγό της, "Learning 2.0". και δείχνεται πώς με το wiki υλοποιείται τις αρχές της "Μάθησης 2.0".
Οι νέες τεχνολογίες που κυριαρχούν σήμερα στον Παγκόσμιο Ιστό π.χ. blogs, wikis, podcasting, RSS και tags, έχουν σηματοδοτήσει μια νέα χρήση του, γνωστή ως Web 2.0 (Huertas et al., 2007; Parker & Chao, 2007). Ta διαθέσιμα εργαλεία του Web 2.0 έχουν απλοποιήσει τα πράγματα. Έτσι είναι προσιτά και χρησιμοποιούνται από κάθε κατηγορία χρηστών και όχι μόνο από επιστήμονες ή μηχανικούς της πληροφορικής ή των θετικών επιστημών. Έτσι, τα πιο σημαντικά στοιχεία στο Web 2.0 είναι τα δεδομένα των χρηστών αλλά και η "συλλογική ευφυΐα" ("collective intelligence "-Huertas et al., 2007). Έτσι, πολλοί εκπαιδευτικοί κάθε βαθμίδας και ειδικότητας χρησιμοποιούν στο έργο τους εφαρμογές του
Web 2.0
Η πειραματική εφαρμογή του wiki στους σπουδαστές της σχολής Ικάρων κάλλιστα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε μια σχολική τάξη για την υποστήριξη των μαθητών όχι μόνο σε μάθημα πληροφορικής αλλά και σε όλα τα άλλα μαθήματα όπου πλέον οι μαθητές θα δουλεύουν σε ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον αποδεικνύοντας ότι η χρήση των ΤΠΕ είναι αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης εκπαίδευσης.
Σε ένα μαθητικό περιβάλλον εργασίας ένα wiki με αντίστοιχη δομή:

  • χώρος καθηγητή (Ανακοινώσεις, οδηγίες, την χρήση και διαχείριση του wiki, β) την πρόοδο των εργασιών των μαθητών, Κοινόχρηστο ημερολόγιο, κα.)
  • και χώροι μαθητών (κάθε μαθητής δημιουργεί έναν χώρο ονομασμένο κατά το θέμα της εργασίας του, ενώ έχει πρόσβαση στους χώρους υποστήριξης και στους χώρους των συμμαθητών τους κ.α.)
    θα μπορούσε να αποτελέσει πραγματικά εργαλείο στα χέρια κάθε εκπαιδευτικού.


Αξιοποίηση πλατφόρμας elearning για ανάπτυξη συνεργατικών δεξιοτήτων μεταξύ δημοτικών σχολείων σε Κύπρο και Ελλάδα στο μάθημα της Γλώσσας (Α. Τριανταφυλλίδης , Α. Κοφτερός)
Στη συγκεκριμένη εργασία παρουσιάζεται η δημιουργική αξιοποίηση ενός LMS εργαλείου, της e-learning πλατφόρμα Moodle, σε σχολικό περιβάλλον και μάλιστα μεταξύ 2 τάξεων του 2 δημοτικών σχολείων Ελλάδας και Κύπρου. Οι μικροί μαθητές δούλεψαν σε ομάδες σε ένα κοινό διαδικτυακό περιβάλλον ασύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης στο μάθημα της γλώσσας όπου ο εκπαιδευτικός λειτουργούσε ως συντονιστής της όλης διαδικασίας. Οι μαθητές εργάζονταν με τις πηγές τους, και ζητούσαν τη βοήθεια του εκπαιδευτικού όταν υπήρχε κάποιο πρόβλημα.
Η προσπάθεια αυτή αποδεικνύει ότι οι πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης που συνηθίζεται να χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση ενηλίκων μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία και στο σχολικό περιβάλλον επιφέροντας τα ίδια αποτελέσματα στην διδασκαλία των μαθημάτων.

Αξιοποίηση του Moodle στη διδασκαλία μαθημάτων πληροφορικής του Ενιαίου Λυκείου (Μ. Σκιαδέλλη)
Στην εισήγηση αυτή παρουσιάζονται δύο διδακτικές προτάσεις που εφαρμόστηκαν στην τάξη σε μαθήματα πληροφορικής του Ενιαίου Λυκείου. Οι προτάσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν στο σχολικό εργαστήριο και βασίζονται στο μοντέλο μεικτής μάθησης (blended learning). Για την υποστήριξη τους χρησιμοποιήθηκε το περιβάλλον διαχείρισης μαθημάτων moodle, περιβάλλον ανοιχτού κώδικά που χρησιμοποιείται ευρέως διεθνώς για την κατασκευή και παράδοση ηλεκτρονικών μαθημάτων.
Η 1η Διδακτική Πρόταση: «Συμμετοχή σε χώρους συζητήσεων (forums)» έχει ως αντικείμενο τη συμμετοχή σε ασύγχρονες διαδικτυακές συζητήσεις (forums) με βάσει συγκεκριμένους κανόνες: τεχνικούς, κοινωνικούς και δεοντολογικούς και έχει 5 δραστηριότητες.
2η Διδακτική Πρόταση: Δημιουργία wiki , έχει ως αντικείμενο τη συνεργατική δημιουργία ενός wiki από τους μαθητές του τμήματος μιας τάξης.
Και οι δύο διδακτικές προσεγγίσεις υλοποιούνται από μια σειρά δραστηριοτήτων που προοδευτικά προσεγγίζουν την θεματική ενότητα μέσα από το Moodle. Για μια ακόμα φορά αποδεικνύεται πώς το moodle μπορεί να αξιοποιηθεί μέσα σε τάξη σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας προκειμένου να διευκολύνει το έργο του εκπαιδευτικού και να βελτιώσει την ροή και την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας έχοντας πάντα σαν δεδομένο το καλό σχεδιασμό του μαθήματος. Σύμφωνα με την Θεώρηση του Bates “Μια καλή διδασκαλία θα μπορούσε να αντισταθμίσει την έλλειψη τεχνολογικών μέσων, αλλά η τεχνολογία από μόνη της δεν θα μπορέσει να διασώσει μια κακή διδασκαλία, συνήθως την κάνει χειρότερη”. Η επίτευξη λοιπόν των μαθησιακών στόχων επηρεάζεται από τον σχεδιασμό της διδακτικής μεθοδολογίας και όχι από τον τύπο της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται για τη μετάδοση των πληροφοριών

Μία διδακτική πρόταση για χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών μέσα από το moodle (Β. Νταλούκας, Θ. Χρονόπουλος, Σ.Συρμακέσης)
Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται μια διδακτική πρόταση για τη διδασκαλία και αξιολόγηση του μαθήματος «Πληροφορική» της Β' Γυμνασίου, η οποία βασίζεται στα εκπαιδευτικά παιχνίδια που έχουν υλοποιηθεί στη πλατφόρμα του moodle, με το άρθρωμα game. Οι μαθητές μέσα σε 2 διδακτικές ώρες χρησιμοποιώντας τις δραστηριότητες (ηλεκτρονικά παιχνίδια, κρεμάλα, κρυπτόλεξο, σταυρόλεξο) μπόρεσαν να αναγνωρίζουν και να κατονομάζουν τα βασικά εξαρτήματα από το εσωτερικό του υπολογιστή, να περιγράφουν το ρόλο των κύριων μονάδων στην επεξεργασία των δεδομένων, να διακρίνουν τις λειτουργίες της μνήμης RAM από τη μνήμη ROM και από την περιφερειακή μνήμη, να κατονομάζουν και να αναγνωρίζουν τις βασικές κάρτες επέκτασης και θύρες σύνδεσης ενός υπολογιστή.
Η διδακτική μας πρόταση υλοποιήθηκε σε ένα ευχάριστο και τεχνολογικά εξελιγμένο περιβάλλον μάθησης. To παιχνίδι ενεργεί ως κίνητρο για τη μάθηση. Η δυνατότητα αλληλεπίδρασης που παρέχει το περιβάλλον με τον έλεγχο της σωστής απάντησης δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να ελέγξει μόνος του το βαθμό κατάκτησης της γνώσης
.